Edouard Michelin jest postacią nietuzinkową w świecie motoryzacji. Specjalnie zostało użyte słowo jest, a nie był (Edouard Michelin już nie żyje), ponieważ marka opon stworzona przez niego jest znana na całym świecie, a charakterystyczne logo firmy rozpoznaje praktycznie każdy, komu nie jest obca wulkanizacja.
W 1888 roku wynalazca irlandzkiego pochodzenia – John Boyd Dunlop, który z zawodu był weterynarzem – stworzył oponę pneumatyczną dętkową do bicykla i tym samym wulkanizacja zawdzięcza mu bardzo wiele. Niby rzecz już znana, bo Robert William Thomson już wcześniej opatentował oponę pneumatyczną dętkową, ale opona Dunlopa była zmodernizowana i lepsza.
Znany naukowiec - Robert William Thomson – ulepszył wynalazek Charlesa Goodyeara i wprowadził do użytku oponę pneumatyczną dętkową, która nadała rozpędu ewolucji opony. Rzecz wydarzyła się w 1845 roku, a na liście patentów opona pneumatyczna dętkowa znalazła się we Francji w 1846 roku, natomiast w USA w 1847 roku.
Wszystkie opony posiadają specjalne oznaczenia na swojej powierzchni. Jeśli następuje wymiana opon, to pozwalają one w łatwy sposób dobrać odpowiednie ogumienie do danego modelu samochodu.
Opona powstała w 1839 roku za sprawą Charlesa Goodyeara, który wymyślił sposób produkcji gumy. Odkrył on patent nazwany wulkanizacja kauczuku, potrzebny do tworzenia gumy. Swój sposób opatentował 15 lipca 1844 roku.
Niektórzy myślą że wyważanie opon jest naciąganiem klienta na niepotrzebne koszta. Jest to bardzo błędne myślenie ( no chyba że firmy których jedynym dochodem jest wulkanizacja, ustalają cenę za wyważenie 20zł za szt).